F?r dom som inte gjort lumpen!

Topics and things concerning this game.
Post Reply
TENGILL
Sergeant
Sergeant
Posts: 92
Joined: 03 Feb 2007, 10:29
Location: Sollentuna

För dom som inte gjort lumpen!

Post by TENGILL » 30 May 2007, 13:09

Tänkte jag att någon som har bra koll kan informera om lite grunder.
Som hur man skall göra när man ställer upp sig i ledlinje med armbågs lucka, vad ska jag göra om befället säger växelvis framryckning och vad gör jag om jag går på kolon och fienden anfaller från vänster.
Jag har lite kunskaper sedan min tid i armen, men det var nästan 10 år sedan.
Jag skulle personligen uppskatta om det fanns en "lathund" i detta ämne att plugga innan berget.
Skaddar aldrig att repetera.
Gl?m inte " T T T".
T?m Tarm och Task.

User avatar
meathead
Berget Trustee
Berget Trustee
Posts: 221
Joined: 15 May 2007, 14:02
Location: Fr?s?n

Det finns

Post by meathead » 30 May 2007, 14:01

En bok som heter Försvarsmakten Formella Grunder där allt står. Den är bortplockad från dom ställen jag länner till men kolla i bekantaskapskretsen så finns den säkert. Där står allt om uppställning och avstånd.

/Kn Meathead, Plutch Alpha Tango
OPCR 2,3 / B5, B6,B7
B8 - Not playing

Balto
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 34
Joined: 17 Jan 2007, 04:47

Post by Balto » 30 May 2007, 14:42

Så här skall det göras sen hur det blir på Berget är en helt annan sak, vet inte riktigt hur mycket folk vill rollspela men det är väl upp till er att prata ihop er.

Uppställningar:
Grunden till alla uppställningar börjar med en riktkarl. När plutonen får order om uppställning tar chefen för styrkan och utser en soldat till riktkarl.
Exempel
- Karlsson riktkarl framåt.
Karlsson svar högt så att alla hör
- Jag är riktkarl!
Och sträcker han upp sin högra arm med knuten hand över huvudet.

Övriga tar nu rättning på Karlsson dvs. ställer sig bredvid honom med armbåges lucka. Man börjar alltid med att ställa upp på 2 led linje och fyller på med fler led i fall det skulle bli alldeles för långt.
Om det skulle bli ojämnt dvs. det fattas en gubbe på slutet så tar soldaten näst längst ut till höger och fyller igen hålet(se pedagogisk bild).

*************
*********** *

Avlämning:
Om ex. kompanichefen skall ta över befälet för plutonen kan det göras genom en avlämning. Detta för att kompC skall få en bild över hur många som är närvarande och soldaterna skall veta vem som för befälet.

Plutonen står uppställd på 2 ledlinje med plutC framför plutonen. kompC kommer fram och ställer sig framför plutonen.

kompC går upp i enskildställning.
- Lämna av
PlutC går upp i enskildställning gör honnör
- Ja Major
Därefter gör PlutC helt om åt vänster och i enskildställning kommenderar
- Alpha Bravo Givakt!
PlutC vänder sig åter mot KompC åt vänster, går upp i enskildställning, gör honör
- Major Alpha Bravo närvarande 21 samtliga
KompC besvarar honören
- Tack jag tar befälet manöver

Mer avancerat än så här kommer det knappast bli.

/ Balto
Berget 4 UN
Berget 5 Swe Recon force
Berget 6 NATO Recon force

TENGILL
Sergeant
Sergeant
Posts: 92
Joined: 03 Feb 2007, 10:29
Location: Sollentuna

Post by TENGILL » 30 May 2007, 19:36

Jag hoppas att folk gör sig till lite i alla fall och bjuder till lite.
Hur har vi det med formeringar när vi rör oss mot FI (FIende), samt i FI område?
Vilka formeringar finns vid kontakt med FI?.

Skyttelinje är ju som det låter en linje med bössor mot fienden.
1-2-1-2-1-2-1-2

Sedan har vi växelvis framryckning, där man rör sig i stridspar (eller varanan soldat om man ligger på Skyttelinje med början från höger, 1-2-1-2-1-2-1-2 osv),.
"Ettan" i stridsparet springer fram mot fienden under eldgivning, efter ca 5-10? m stannar denna och ropar klar.
Då börjar "Tvåan" i stridsparet röra sig framåt och när han är i höjd med sin kamrat klappar denna på axeln/ryggen.
Då slutar "Ettan" skjuta och laddar om, medans "Tvåan" öppnar eld och fortsätter fram lika långt som "Ettan" och sedan repeteras det hela tills befäll medelar annat eller FI är bekämpad.

Stegrad kolon.
Min favorit när man rör sig i områden med FI aktivitet.

På vägen står man varannan på vänster vägkant och varannan på höger vägkant. (se skiss nedan)

------------------------------
, ´ , ´ , ´ , ´ , ´ , ´ , ´
------------------------------

(Översta " ´ " är "Tvåan" i stridsparet och undre " , " är "Ettan")
Om FI anfaller från någon av sidorna, kan de som är på samma sida öppna eld mot FI.
De övriga kan nu välja en av två utvägar.
1) Ta sig upp och lägga sig brevid sin stridskamrat och därmed bilda skyttelinje och därefter göra en växelvis framryckning.
2) Ta skydd på den andra sidan av vägen från FI och ropa klart
Då rör sig de som skjuter mot fi bakåt och lägger sig brevid dem.
Nu har vi en skyttelinje igen och kan välja vad vi skall göra.

Låt oss säga att vi rör oss på en väg i stegrad kolon.
I vägens färdriktning ( det vill säga framåt för oss) så har vi "Ettan" på Vänster sida och "Tvåan" på höger sida.
Plötsligt öppnar FI eld från skogen på höger sida.
"Tvåan" tar skydd och öppnar eld mot FI, medans "Ettan" springer in i skogen på andra sidan vägen.
När "Ettan" är på plats roppar han klar, då springer "Tvåan" och lägger sig brevid "Ettan".
Detta medans "Ettan" öppnar eld mot FI.
Genom detta så håller man ner FI samtidigt som man rör sig mot en säkrare position.
Därefter kan man välja hur man skall lösa problemet.

Jag har för mig att detta är ungefär rätt.
Sedan bör det påpekas (som någon gjorde) att detta inte kommer att funka på Berget... för det kommer bli kaos :P
Men nu vet dom som inte gjort lumpen lite mer i alla fall.

Jag uppmanar gruppcheferna att dela in sinna grupper i stridspar.
Då har man en som man skall hålla ett öga på och hjälpa.
Kan vara svårt att hålla koll på alla, men hålla sig nära en kamrat är lättare.
Man kan täcka och hjälpa varandra helt enkelt.

Jag kan vara helt ute å cycklar men tanken min var god :)
Gl?m inte " T T T".
T?m Tarm och Task.

Daffy

Post by Daffy » 31 May 2007, 09:41

Det kommer finnas möjlighet att "lära" sig lite grundläggande Mil.Sim första dygnet.

User avatar
laggmonkei
Newbee
Newbee
Posts: 8
Joined: 17 Apr 2007, 06:44

Post by laggmonkei » 01 Jun 2007, 06:47

"helt om åt vänster"... kan man göra helt om åt något annat håll? :P j/k


avstånd framåt ska vara 130cm och avstånd i sida ska vara 30cm.


avtånd framåt kontrolleras av en kamrat som sträcker ut ena handen medans den andra sätts i sidan/armhålan. avstånd i sida tas ut genom att helt enkelt sätta armen i sidan/armhålan.


växelvis framåt gör man med hela gruppen i 15meters hack. inom stridsparen gör man bara efter man fått "gå på march" lr om terrängen är sådan att grpchefen inte har den kontrollen som krävs. tro mig det är tillräckligt mycket att hålla koll på med bara två omgångar. det tar mycket tid och träning att få detta att bli bra.

växelvis framåt går till på följande sätt.
man ska så snabbt som möjligt upp på linje med grpchef och stf i mitten därefter ksp så när mitten som möjligt så dom kommer snabbare till skott.
grpchefen kommenderar växelvis framåt (stf repeterar tydligt så grpchefen vet om att han är med på noterna) sedan börjar grpchefen springa med sin omgång 15m för att sedan ta skydd och öppna eld och samtidigt skrika klar till omgången bakom som då börjar springa 15m framför första omgång. sen är det bara att repetera det tills grpchefen tycker något annat.
omladdning görs medans man springer och skjutande sker medans man sitter dvs man skyddar dom som springer.

sen har vi ansatsvis framåt som fungerar på samma sätt som växelvis framåt men istället för 15m framåt så springer man i 10m hack och andra omgången springer upp i jämnhöjd med första omgång. man tar mindre terräng men grpchefen har mer kontroll.

en personlig favorit är pilen där man har andra omgången framför första omgång som förspan

.
. . ....
.
2a 1a

just pilen öppnar upp för en hel del olika manövrar såsom omfattning, flankerande eld osv.

vilken formation du har när du går beror helt på vilken terräng det är. i en snårig skog vill du gå på kolonn medans på ett öppet fält är det en väldigt utspridd linje som gäller.


största problemet med dom här formeringarna och hela tanken bakom dom är att dom är RS och är gjorda med tanke på hur striden bör se ut i svenska skogar med ak5 och inte med airsoft som har en räckvidd på 50m.

det viktigaste som man ska tänka på är att hålla den förbannade luckan till kamraterna. minst 2m till närmsta kamrat i tätt skog och 5-10m på ett öppet fält. klungar man ihop sig så är man död simple as that.
sen var aggresiva. ser ni FI så skjut ett magg direkt i terrängen. det kvittar om det träffar lr inte det handlar om att få det psykiska övertaget redan från början för att skapa utrymme att manövrera och tänka. ju mer bly det är i luften desto bättre är det (såvida det inte är FIs bly i luften :P )
Last edited by laggmonkei on 02 Jun 2007, 14:04, edited 1 time in total.

TENGILL
Sergeant
Sergeant
Posts: 92
Joined: 03 Feb 2007, 10:29
Location: Sollentuna

Post by TENGILL » 01 Jun 2007, 09:19

Ser fram imot detta :)
Gl?m inte " T T T".
T?m Tarm och Task.

TENGILL
Sergeant
Sergeant
Posts: 92
Joined: 03 Feb 2007, 10:29
Location: Sollentuna

Post by TENGILL » 05 Jun 2007, 06:33

Tack för informationen.
Satt å väntade på den och såg inte att du hadde editerat ditt inlägg :P
Gl?m inte " T T T".
T?m Tarm och Task.

Post Reply