Utv?rdering [Crews insats]

Topics and things concerning this game.
Post Reply
Daffy

Utvärdering [Crews insats]

Post by Daffy » 17 Jun 2007, 17:18

Kommer sammanställa till crew. Ingen kommer bli nämnd.

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 17 Jun 2007, 19:50

ett bra team som förra gången
men dock bör dom se till att vatten och dylikt kommer ut och markeras upp tidgare sam toaletter
väldigt bra respawn punkter men lite otydlig text det stog allierade på varenda pinne kan vara svårt för den färgblinda. ryska allierad / swe- allierad sen var det väl lite problem med maten första dagen mer prio på maten
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 18 Jun 2007, 11:18

Är lite besviken på den mängd "Arr magi" som användes under spelet. till exempel vid huvudporten under sista anfallet.

1.Den första tanken som rullade in blev ganska snabbt manöveroduglig då den blev bekämpad i larvfötterna. den bildade då en effekitv vägspärr. Crew använde då lite av sin magi och det var plötsligt inte den första tanken som var bekämpad utan den andra. hade de inte gjort det så skulle porten hållit betydligt längre.

2. jag som låg framme vid huvudporten hade en kalasbra sikt mot FI och kunde verka utan att de upptäkte mig. strax innan att pansarvagnen sprängde porten så var en Crew framme vid porten, gick sedan tillbaka och pekade i min riktning varpå ca 20 ryssar öppnade eld mot min position. låt ryssen upptäcka oss själva, peka inte ut oss!!! fy på er Crew!
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

Daffy

Post by Daffy » 18 Jun 2007, 11:34

Alltså... Fy fan vad förbannad jag blir...

newlander

Post by newlander » 18 Jun 2007, 12:05

håller klart med att crew blandade sig i allt för mycket istället för att övervaka, men sen tycker jag att dem borde informera om regler osv. nu tänker jag på när det var ett gäng danskar som brasade på med 140 fjädrar och ett par i min grupp blev träffade i ansiktet, danskarna hävdade att ingen hade tagit upp några regler för dem.

Pelikanen
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 24
Joined: 15 Apr 2007, 20:10
Location: Gothenburg, Sweden

Post by Pelikanen » 18 Jun 2007, 18:09

tillägga lite på lite på Alcons inlägg där, så känndes det som om arr. åkte VÄLDIGT mycke fram och tbax, så vi som stog nere vid porten blev väldigt irreterade i slutet, då vi väntade på FI, och dom störde oss, ganska rejält.
och även, från min synvinkel, så såg det ut som dom visade vart minorna vid porten låg. och det kändes också tråkigt.

User avatar
NIN
Berget Crew
Berget Crew
Posts: 414
Joined: 04 Dec 2006, 12:40
Location: H?rn?sand

Post by NIN » 18 Jun 2007, 19:24

Jag tror jag talar för hela arr när jag säger att jag är jävligt stolt att vara Svensk efter Berget5. Ni skötte er jättebra. Svenskarna brukar stå för det mesta wajnet men ni var disciplinerade och förstående mot varandra andra nationalitetet och mot oss i arr. Jag vill tacka Daffy som jag tyckte höll det på en jävligt bra nivå och som alltid lajvade på som attans. VI i arr fick inte in ett klagomål om fusk på en enda svensk under spelet, mig veterligen.

Vad gäller skjutandet av tanksen så står jag för hur de togs ut. Ni all svenskar kanske inte märkte det men ni hade två pojkar (Arash +en kille till) i exemplariskt läge, de hade bara en 203:a med kulor "märktes inte i tanken när de träffade samt simulerade skott" Jag ringde in träffen till Basse nere vid vagnarna som markerade detta med pyro. Inte så mkt magi som att jag kunde deklarerat detta tydligare. Ledsen om detta var otydligt.

Så ge Arash en medalj istället....
Churn/HQ Berget 11
Gamemaster Berget 9-10
Head of security Berget 6-8r
GM Spetznas Berget 5
Master SF, Berget 3
Tjetcheny Rebels Berget 2
Project Assistant Berget 1

User avatar
hell-kitty
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2007, 00:18
Location: rosersberg, stockholm
Contact:

Post by hell-kitty » 18 Jun 2007, 19:39

Eller major kitty som lånar honom vapnet som han själv har fått låna för att hans två vapen belv utlånade varav ett förstört.

haha, vi hade så kul. jag har aldrig i mitt liv varit så taggad eller så trött.

gör om det när som helst, om jag får samma killar i mitt kompani, jag vill inte ha några andra.

Sierra.

För att följa tråden, crew, ni har gjort ett bra jobb. ni var bara för få.
Morituri te salutant

User avatar
laggmonkei
Newbee
Newbee
Posts: 8
Joined: 17 Apr 2007, 06:44

Post by laggmonkei » 18 Jun 2007, 21:49

ett ord: chroning. allting annat tycker jag personligen bleknar när jag tänker på hur horribelt uselt chroningen gick till.
att BS fick genomföra chroning på hela SWEBAT utan någon som helst organiseringsstöd av crew är bara uselt. vi kunde lika gärna skita i det för det finns ändå ingen som kunde få ut något vettigt ur den röriga sammanställningen som gjordes. sen att andra styrkor inte verkar ha chronats alls kan jag inte ens finna ord för hur dåligt det är.


regelkontroll. som någon lagmedlem sa idag när vi eftersnackade lite. ge samtliga en random kontrollfråga när dom checkar in. kan dom inte ge ett acceptabelt svar på den så är det bara ge han en regelutskrift och inte släppa in han förräns han klarar av ett större regeltest. det finns ingen ursäkt för att inte kunna reglerna. dom flesta behöver bara hålla koll på säkerhetsavståndet på sin bössa samt hur medic funkar.

i reglerna står det att alla ska få ut ett "wounder-flag" vid incheckning. ehh jaha jag fick aldrig någon sådan.

sen att dom armbindlar vi fick ut av crew inte var godkända är lite "kul" tycker jag faktiskt.


tror det var det jag kommer på just nu. thinker kommer med ett inlägg rätt snart som lär vara lagom kort och koncist :P

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 18 Jun 2007, 23:57

Skrev detta på Airsoft sverges sida.
http://www.airsoftsverige.com/forum/vie ... hp?t=63350

Men först en liten historia.
Vi i Bravo-Sierra aggerade försvarsstyrka på Område2 (specksta berget) öster om härnösand från 1330 och frammåt på torsdagen. Vi hade fått info innan spel att vi skulle kunna ligga i bakhåll för en styrka spetsnaz som skulle paddla till hemsö vid spelstart, men kl 12 på torsdagen anlände crew till Swebat basen och frågade efter oss och sa vi var tvugna att dra till main safe för information. Vi packade hjälpligt vapen och slängde med västar i fordon och drog till safezone, vi skulle ju få tid att äta frukost och förbereda oss efter informationen. Efter mycket påpekande om att vi ville chrona och väntande kom en chronograf fram, chronografering gjordes, och vi fick knapphändig info vad vi skulle göra (skydda några objekt från spetsnaz). Det fanns ingen tid att hämta saker i basen, en det blev snabb fördelning av vatten och kulor, laddning och vi såg då verkligen vårt motstånd. 48 ryssar som anfallare mot oss 9st. Var lite hints om allied support efter en viss tid. Men vi drog iväg, utan ätit frukost med kanske en liter vatten vardera och inte hunnit dricka något på innan. Vi trodde vi skulle bli överkörda jäkligt snabbt. Tur vi hade fått med oss magasin, västar och goggles från Swebat basen. Väl vid målet visade det sig bestå av 3 objekt med ca 300m fågelvägen mellan, många höjdmeter. Som alla skulle skyddas av oss 9st. En fotograf följde också med. Vi informerade crew där om att vi inte ätit frukost och hade lite vatten, skulle det dra ut på tiden så sa han att han skulle fixa lite från McD åt oss. En lång historia kort: Inget hände och timmarna drog iväg. Crew informerade så småningom att en buss brutits ner med de allierade i. Vi hörde lite sporadisk radiotrafik från troliga spetsnaz (på hollänska). Moln drog in och sikten minskade till 100m och det spöregnade. Den 5mans styrka som dök upp vi högsta målet vid ca kl18 massakerade vi, och den hollänska spaningstruppen hörde vi bara på radio. Vi var alla kalla, nerkylda, vätskebrist huvudvärk, dygnsura då vi inte fått med oss regnponchos mm från basen, hungriga för vissa hade inte ätit sedan föregående kväll, och vi hade en diabetiker i gruppen så kl 19 avbröt vi försvaret och drog till McD för att äta. Ryssen lyckades aldrig ta det objektet, och vi hade haft en rätt trevlig dag ändå, vi gick in för att göra vårt eget skoj på B5. Men som vi sa, det är jäkligt mycket milsim att vara våt, hungrig, frusen, med huvudvärk och ont i kroppen, vaktandes och patrullerandes objekt där inget händer.

Väl tillbaka i basen vid lite efter kl21 led flera av oss av det som hänt under dagen, när behov av en torr varm sovplats dök upp fick vi först reda på att vi kunde återhämta oss inne i berget, för att sedan av vår major bli tillsagd att vila lite i tältet. För mig med feber och allt annat tog det 2-3h i dubbla sovsäckar, gas brännare i tältet, med medicin, drickande och ätande att överhuvudtaget sluta frysa och börja bli varm i sovsäcken. Sova var det inte tal om, men jag vila iallafall. Men hela Bravo-Sierra inklusive mig var uppe och stred hela natten, vi försökte få några timmars sömn i mellanåt, men fortsatte strida osv. Det blev inte mycket vilande eller likande under hela B5. När man vill sova eller gå offgame för att vila upp sig blev det degradering, och tråkning av Sierra majoren, även när man frågade om det var ok att gå offgame. När man ändå var i strid så fick vi berömmelse, bla "bra att se soldater med feber strida". Något snack om att ta igen sig och vila ut blev det aldrig, inte ens efter Spofs genomgång att vi skulle ta vara på oss. Vi fortsatte sköta vår order efter bästa förmåga, men det slutade med att vi verkligen gick offgame, bla våran PlutC som innan prisats och blivit Stf KompC fråntogs allt befäl, även för plutonen, när han hade problem att se för linserna värkte i ögonen och han inte hade sovit mer än ett par timmar sedan torsdag efter spel med rätt hög fysisk aktivitet, men det var ändå han som fortsatte som defacto boss över Bravo-Sierra.

Övertrötthet bidrog i och för sig nog till många av de idiotiska saker som Bravo-Sierra hittade på internt. Vissa saker är hemligstämplade.


Håller med om en hel del av de plus/minus som nämts innan i tråden. Men här är några till:

- Crew som chronade hade ingen koll. Förstod inte att det var skillnad på att chrona med 0.20g och 0.25g, ens efter jag informerat dem. Vi kronade med de kulor vi hade i hunnit laddat i våra magasin, vilket var 0.20g. Vilket lite snabbt kladdades ner på en papperslapp. Nästa Berget behövs fasen mer koll hos de som chronar, de borde fasen ladda magasinen själva med en BB loader eller liknande. Och ALLA ska chronas. För att citera en lagkamrat på B5 forumet: allting annat tycker jag personligen bleknar när jag tänker på hur horribelt uselt chroningen gick till..... sen att andra styrkor inte verkar ha chronats alls kan jag inte ens finna ord för hur dåligt det är.


- Att gå ut och informera om att det var den sista stora striden redan på lördagen gjorde det rätt klart att söndagen troligen skulle bli offgame. Vilket det också blev. Med de offgame tider det blev så skedde spel på ca 50% av den tid som Berget5 officiellt skulle vara under. Men det räckte för Bravo-Sierra som varit aktiva sedan torsdag middag, även om vi var där på söndagen med.

- Minor. Bravo-Sierra hade spenderat mycket tid med att bygga och testa minor (ljud + ljus) för användande under Berget5, dels trådutlösta men även fjärrstyrda. INGEN tog träff. Allierade som fiendtliga styrkor. När de egna försvarna informerade allierade att de var på väg in i ett minfält följdes det av "cool", vilket följdes av tjutande när de utlöste minor. Men enligt Zilch kl 14 på lördag behöver varken Classic Army eller Allierade ta träff från dem och att ropa på crew när regelöverträdelse skett är en bra ide, försökte och gav upp rätt tidigt med det, men som vi såg det så var crew var ju inte i närheten av Swebat basen, eller lyssnade på Swebat 1 förrän efter dödsfallet. Återställde flera minor ett par gånger under spelet, vissa fick slut på batteri då de bara stod och tjöt. Slutade med att jag tog bort de som fått slut på batteri. De som andra svenska styrkor desarmerade på lördagen eftersom minfältet inte hade någon verkan hoppas jag få tillbaka från Crew. Fordonsminor ignorerades friskt av allierade de också, förutom som eventuell risk för punktering.

- Regel. Om man motiverar att inte kunna reglerna för att man inte kan engelska ska man fan inte komma till spelet. Ett utmärkt användbart förslag som en lagkamrat kom med innan idag är: Ge samtliga en random kontrollfråga när dom checkar in. Kan dom inte ge ett acceptabelt svar på den så är det bara ge han en regelutskrift och inte släppa in han förräns han klarar av ett större regeltest. Det finns ingen ursäkt för att inte kunna reglerna. De flesta behöver bara koll på sin bössas regler, medic och respawn och sedan lite allmäna regler.

- Hantering av situationen med Danskarna med högtrim. Jag var den som beslöt ropa situationen Offgame, kontaktade Swebat staben och eskorterade danskarna till crew, och försökte behandla situationen lungt. Jag hörde deras berättelse från dem direkt, och det är förbaskat mycket som är helt åt helsike. Och med tanke på hur crew behandlade situationen så funderade Bravo-Sierra på att lägga ner spelet. Den största bekräftelsen på att jag gjorde rätt är när en Swebat spelare en halvtimme efter kommer fram och säger han var på väg att spöa skiten ur danskarna och tyckte jag gjorde helt rätt med offgame och lugnade händelsen. Frågan: VAD FASEN KRÄVS FÖR ATT BLI UTKASTAD FRÅN BERGET-EVENTS? Danskarna hade klassificerat sig på så många punkter. Men jag vet inte vad de sa till crew. bara vad de sa till mig när jag försökte lugna ner situationen.

- Action Areas. Förstår varför de fanns, men de följdes ju tydligen inte om jag förstått det rätt. Varför skulle annars Swebat försvara masten i nordöst, långt utanför AA områden.

- Brister i strategi för Swebat, och fördelning av trupper.

- Det är fan illa när det gått så långt att man börja skriva ner allt som är helt snett på ett block under pågående spel för att inte glömma detaljer och saker. Har fan aldrig hänt under alla andra spel jag varit på.

- Utbuningen av Crews kommentar på Lördags Offgame är rätt talande.

- Armbindlarna vi betalat för och fick ut av crew följde inte reglerna, de två jag mätte var 8.5cm breda och riktigt dåliga, de vek/rullade upp sig och trillade av hela tiden, som det varit ett jäkla tjat om storlek och annat innan på B5 forumet. I framtiden skulle det vara så mycket bättre att Berget-Events gjorde ALLA bindlar själva och att de ALLTID ingår i kostnaden. Då skulle nästan alla diskussioner om storlek, format osv försvinna och ändringar senare av crew skulle inte påverkar mycket. Men det är rätt ironisk och kul att de officiella bindlarna inte följer reglerna. Men det är ändå hyggligt många spelare som inte har armbindel på.

- Sprängning av Havsto fästning. Tänker inte ens ta upp hur bomberna sattes dit och fienden kom in där, det är bara idiotiskt. Jag var en av två engineers som skulle desarmera bomberna inne i anläggningen. När jag kom dit hade första redan sprängts då desarmering misslyckats av första engineern, ett okänt antal höll på att räkna ner. När jag når min första bomb står den på ca 22minuter, och jag har en crew som filmar, en som står bakom. Sätter igång min egen timer. Ur bombtimern går 5 kablar i fina färger och ett 9V batteri. Jag frågar men får inte springa upp och hämta min multimeter och mäta på kablarna (är rätt bra på elektronik), jag får inte öppna timerenheten eller bombdelens tejpning, får inte skära väck sprängladdningen efter jag undersökt om den är försåtminerad. Blir bokstavligen beordrad av crew att börja klippa en kabel utan någon som helst ledtråd. Vad fan är det för desarmering? Det är 20% chans och vilken idiot som helst kan klippa en kabel på måfå. Första desarmeringen misslyckades då engineern ryckte batteriet (fick jag reda på efteråt, han var ju "död") men jag såg batteriet som en decoy. Timer tjuter givetvis när jag provar klippa. Efter som det inte fanns fler engineers blir jag beordrar att springa och vända i fästningens ingång som respawn för att kunna ta nästa timer. Jag springer då upp på toppen där min packning är och hämtar mitt mätinstrument, når nästa bomb när det är 13min kvar och mäter snabbt fram att det är den vita kabeln som skiljer sig från de andra. Klipper den och timern räknar ner från 30s. Klipper sedan den blå och timern stannar. Men att på måfå klippa två kablar utan någon som helst ledtråd är 5% chans, Berget-Events hade fan inte räknat med att jag skulle ha en multimeter och mäta mig fram. Det är den ända bomben som desarmeras, resterande smäller då killarna i fronten inte fått fram informationen om Vit/Blå klippkombo och försökt desarmera utan "engineer status". Fästningen är sprängd och fienden får en seger. När vi väl står utanför och talat, och jag hunnit upp till min packning så når min timern 22minuter. Jag hade hunnit hämta multimetern och desarmerat 4 laddningar om jag hade fått från försöka för crew, och Swebat hade fått en seger. Känns som det hade varit en bättre story, men story kändes redan skriven.

- Tokmatning mot döda fiende i neonorange reflexväst med solljus på västen inne i en skog. Jag ligger ca 5m från och han använder sin hjälm för att skydda sig när det mer eller mindre konstant smattrar på han och västen. Jag får så småningom de allierade att sluta skjuta, tjecken och hans polare som blivit beskjutna tar det dock med ro och är trevliga killar, klagar inte det minsta över händelsen. Vid en konfrontrering på stranden varför de sköt på en kille med orange väst så är motivering "såg rött" och killen är tokförbannad på mig för att jag är saklig över att han kan missa orangevästen. Killens lagkamrater ursäktar med "att han är sådan". Väl medveten om att jag inte borde ta sådan diskussion på plats men jag hade då sett så förbaskat dålig spelade under så lång tid att jag inte kunde låta bli.



+ Bravo-Sierras sjuka roligheter, som Kottekriget på lördagen i stridsställningar i väntan på ryssen. Speciellt kul när man hör plutC fråga på radio om kottarna blivit chronograferade och vilket säkerhets avstånd de har. Vissa Bravo-Sierra hade sedan kottar i förvaring på västarna. Eller när en Jonathan mycket stridsaktigt i camo och camomålad kryper fram och försöker döda en irriterande humla med tjock spetsad pinne. Vår medics rop på "PSYKVÅRDARE!" gjorde sitt till.

+ Det förhållandevis bra sambandet. Brist på radios i vissa grupper gjorde att PMR användes för att samordan kompanier, det är inte så bra. Själva inom Bravo-Sierra hade vi fett bra radiokom, med scrambling aktiverat för vi kunde. Men en förbättring av samband för framtida Berget-Events tror jag vore att låta en Berget radio automatiskt tilldelas till PlutC om de inte säger annat. Större plutoner skulle göra att de inte behövdes så många radios ändå.

+ Överste Lindbergh och hans stab. Trevliga, lyssnar och gjorde sitt bästa.

+ Swebat överlag.

+ På dassen, vattnet och att vi kunde ladda uppe i stabs HQ, men ett par förgreningsdosor hade varit användbart, kontakterna var alltid slut. Hade Bravo-Sierra inte varit så aktiva hade vi farit iväg och köpt ett par.

+ På den lilla kiosken. Underbart att kunna rusa in, trycka ner 3 korvar och en 33cl cola på ett par minuter för att sedan sticka iväg och fortsätta med den givna ordern.



Jag vet inte i dagsläget om jag ens kommer att fundera på att åka på framtida Berget-Events. Om de verkar bli som Berget5 så är det troligaste inte, vi hade trevligt, vi åkte dit med inställning att ha roligt och göra det roligt. Klagar inte det minsta på terrängen, den är mer en upplevelse. Men jag tror framtida berget-events med 200spelare som sköts bra kommer att locka mer än ett nytt spel som berget5.
This space intentionally left blank

Finarvas

Post by Finarvas » 19 Jun 2007, 12:56

Müller wrote: 7. varför gjorde våran (som borde varit totala ödeläggelse) bombning av den ryska basen inte ett enda SKIT!?
Som jag förstod det så var det bara "vanliga" airstrikes som förekom på vår ryska bas och jo dom gjorde mycket, det fanns crew där som slumpmässigt slog ut spelare.
Müller wrote: 8. ...vägrade flytta nato styrkorna enligt crews order utan valde själv vart han ville ha oss under spelets gång (dvs. vägrade låta allierade styrkor styras mer än de redan var av crew)?...
Pja den oförmågan att låta sig "styras" av crew ledde till att vi ostörda kunde leta efter lådor med viktiga saker samt skjuta iväg vår raket, antar att det var meningen att Allies egentligen skulle ha försökt hindra oss.

User avatar
laggmonkei
Newbee
Newbee
Posts: 8
Joined: 17 Apr 2007, 06:44

Post by laggmonkei » 19 Jun 2007, 17:46

läser man reglerna så.
- Vehicles do not re-spawn in the same way; they are returned to safezone off-game, where they are considered repaired once they have stood within 50m of an engineer for two hours. Their unfortunate passengers re-spawn as usual.
underligt att den gröna "spetnaz"jeepen med stjärna på lr vad det var åkte in i svenska basen under slutanfallet blev utskjuten efter många om och men för att sen helt plötsligt köra iväg igen en stund senare.. ja vi reparerar fordon mitt under strid just där 30-40 stridskåta svenskar ligger och tokskjuter allt dom har... ^_^

vad trött man blir på folk som inte kan läsa igenom regler och göra den fina lilla mentala noteringen att bilar bara kan repareras i safe-zone. så jävla svårt kan det fan inte vara.. man blev rätt nedstämd när man märker att arr. inte kan reglerna ens någorlunda samt skiter i dom i ett flertal lägen. arr. ska vara stenhård annars eskalerar det bara till en massa tråkigheter.

Post Reply