Grad/Rank

Topics and things concerning this game.
kn3pp
Private
Private
Posts: 12
Joined: 14 Apr 2007, 00:48

Post by kn3pp » 26 May 2007, 23:03

Kerberos skrev:
Åsså klistrar vi in Mordreds fina post om detta.

--
1. Att bära ett plagg i M/90 kamouflage, kronmärkt (dvs Försvarsmaktens) eller ej, är tillåtet för envar så länge de är rena, dvs utan märken.

2. Det som i Försvarsmaktens ögon gör en fältjacka M/90 till en Uniform är främst två saker; den svenska flaggan i kombination med gradbeteckning.

3. Det är olagligt och straffbart att bära en svensk gradbeteckning du inte innehar, dvs du måste ha blivit utnämnd Korpral, Sergeant, Fänrik, what ever.

4.Du får bära en svensk flagga på din Fältjacka M/90 (motsv.) så länge du ej bär en gradbeteckning som kan misstolkas som en gradbeteckning tillhörandes Försvarsmakten.
Ditt eget sunda förnuft (ta i trä) får styra och en ev. tingsrätt får avgöra om den är lik de svenska gradbeteckningarna eller inte.
Flagglagen från 1982 är klar på punkten att den svenska flaggan får bäras av envar dock är det olagligt att bära den i kombination med vissa märken t.ex. swastikan ("hakkors").

5. Det är olämpligt och kan vara (märk väl KAN, en tingsrätt får avgöra) olagligt att bära ett förbandstecken på den fältjacka (motsv.) man avser bära civilt.

6.Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.

7.Bär inga svenska märken förutom den svenska flaggan (om du nu vill ha den) på din M/90 klädsel.
Om du vill bära utländska gradbeteckningar på din M/90 klädsel gör du det på egenrisk, du får ta konsekvenserna om en tingsrätt (motsv.) anser att det "ger sken" att vara en person tillhörandes Försvarsmakten.

8. Själv spelar jag Airsoft sedan 5 (?) år och bär en M/90 Pansarjacka med svenskflagga och Thailändska gradbeteckningar på armarna. JAG kommer ta konsekvenserna om en tingsrätt anser att det är olagligt.
Jag har rätt i denna fråga, basta!
Jag är yrkessoldat inom försvarsmakten, och har varit detta i ett antal år, jag vet vad jag talar om.
Källa: http://www.airsoftsverige.com/forum/vie ... 912#536912
Hej! Som f.d officer så ser jag det inte som något fel att använda delar av bra kläder från försvaret vid friluftsliv, tvärt om. Det enda krav är att man inte bär grad eller förbandsmärke vi blandning av civila kläder. Själv bär jag fjällrävens uniform ! Ut med er i vilka kläder som helst ! /Gunnar
För det första är inte M90 en uniform förren man sätter på kragspeglarna med vapenmärke och gradbeteckning. Utan dessa är persedlarna endast överdragskläder i militära ögon.
...

Jag använder själv M90 byxor och regnställ när jag vandrar. Det är funktionella och bra plagg som lämpar sig väl i skog och mark. Finns ingen anledning att inte använda dom.
[Ändrat av niben (Niclas Bengtsson), 2003-07-03 kl 21:12]
[/quote]

Källa: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthre ... adid=13162
...do not ignore my veins...

kenny7702
Newbee
Newbee
Posts: 9
Joined: 19 Apr 2007, 14:01
Location: Sundsvall, Sweden

Post by kenny7702 » 26 May 2007, 23:07

kan inte Berget-events ta o gräva lite djupare i detta ämne, eftersom vi inte vill begå ngn lagbrott

TENGILL
Sergeant
Sergeant
Posts: 92
Joined: 03 Feb 2007, 10:29
Location: Sollentuna

Post by TENGILL » 27 May 2007, 08:22

Ju mer man gräver, destå fler får upp ögonen.
Bättre att nöja sig med det vi vet från dom vi frågat och sedan låta det vara.
Ibland är det inte bra att fråga för mycket. :P
Gl?m inte " T T T".
T?m Tarm och Task.

Brutus
Newbee
Newbee
Posts: 4
Joined: 17 Apr 2007, 23:02

Post by Brutus » 27 May 2007, 09:32

Det här känns ganska meningslöst. Lägg ner diskussionen :shock:
Har det inte klart och tydligt framgått med välgrundade argument att du får bära kamouflage M/90? :?

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 27 May 2007, 12:36

Måste bara säga att jag älskar den här paragrafen:
Försvarsmaktens personal är förbjudna att utöva paintball, airsoft (motsv.) i klädd uniform som tillhandahållits av Försvarsmakten. Detta för att HKV har bestämt att Paintball (motsv.) är krigsförhärligande och sådeles olämpligt att hålla på med.
Enl min åsikt så är nu frågan om uniformen över. skit i gradbeteckningarna och det är grönt. i fält bör de inte bäras ändå...
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

Daffy

Post by Daffy » 27 May 2007, 13:42

Exakt, inga svenska gradbeteckningar bara...

Post Reply