Disciplin och Etikett

Topics and things concerning this game.
Daffy

Disciplin och Etikett

Post by Daffy » 16 Apr 2007, 18:54

Här kommer förutsättningarna finnas specificerade på vilken lägsta nivå som gäller i och utanför basen.

Jag är medveten om att alla inte har någon militär utbildning/erfarenhet och kommer därför krita ner vad som gäller så det inte blir några missförstånd. Inledningsvis kommer jag ha en ganska hög nivå på detta, men inte så det blir pinsamt eller överdrivet. Lagom är bäst.

Mer info kommer när det är sammanställt.

Daffy

Post by Daffy » 18 May 2007, 17:49

Låser upp denna nu så ni får vädra lite tankar och idéer. Väldigt snart kommer jag att posta vad som gäller angående etikett m.m

MODDAN

Post by MODDAN » 18 May 2007, 18:15

Skulle vara bra att veta hur planerna ser ut i nuläget.
Kommer det vara så att morgonen inleds med BRAK och exercis följt av flagghissning, eller vad har ni tänkt?

Daffy

Post by Daffy » 18 May 2007, 18:29

Nej för bövlen. :shock: Utan det handlar med om när och om man ska göra honör, hälsa på befäl, avlämningar m.m.

Pelikanen
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 24
Joined: 15 Apr 2007, 20:10
Location: Gothenburg, Sweden

Post by Pelikanen » 18 May 2007, 19:16

jag antar att ljud och ljus disciplin kommer råda under nätterna?

Daffy

Post by Daffy » 18 May 2007, 19:46

Både ja och nej. Svårt för en förläggning att hålla ljud och ljus disciplin när antalet man är 170 stycken, men självklart ska man tänka på hur mycket man lyser och skramlar med sina grejer.

Pelikanen
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 24
Joined: 15 Apr 2007, 20:10
Location: Gothenburg, Sweden

Post by Pelikanen » 18 May 2007, 20:28

det va nog det jag tänkte på mest, att folk skall försöka tänka på att inte låta och flasha med ficklampor för mycket

humlan
Newbee
Newbee
Posts: 6
Joined: 05 May 2007, 17:59

Post by humlan » 18 May 2007, 23:45

visst ska vi va tysta . men ärligt talat tror jag att redan innan spelat är i gång så vet fi vart vi är :P
snarare att vi ska gömma värn och utposter ordentligt
men men :D

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 19 May 2007, 00:53

Kan ju inflika att ljud- och ljusdiscilpin, samt undvikande av honör kommer att främjas i Charlie-Quebec. dvs inget högt prat nattetid och inget onödigt flaxande med ficklampor. observation och bevakning sker i det tysta och mörka.

tänk på att varje gång ni saluterar erat befäl gör ni honom/henne till en måltavla för fientliga prickskyttar.

avlämning och tagande av befälet är ganska viktigt IMO. ett sätt för truppen att veta vem som bestämmer för tillfället.
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 19 May 2007, 02:23

Bravo-Sierra kommer att aggera efter order och direktiv. Vår PlutC föredrar dock att vi håller en mer informell struktur inom plutonen och inte håller på med utmärkande saker som honör i områden med fiende i närheten, dvs hela spelområdet, så länge vi gör som han säger, som vi blir beordrade och han förväntar sig att vi sköter våra uppgifter på bästa sätt.
:team:

Han är även av åsikten att exercis, brak och sådant inte ska göras i ett stridsområde.
This space intentionally left blank

Daffy

Post by Daffy » 19 May 2007, 08:14

Lagom är bäst. Brak m.m. kommer det inte bli, det lovar jag. Sedan är det att man tilltalar ett befäl med exempelvis "Överste" och inte "du Daffy" osv...

Det kommer lite riktlinjer snart, men fortsätt tyck till.

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 19 May 2007, 12:48

Vill fram lägga att jag i bravo romeo 2
kommer inte ha något problem i fall dom soldater
närmast mig säger Fagge.
Men där i mot om någon annan från en annan pluton
kommer förbi mig och vill prata så skulle man ju uppskatta
tilltal efter grad.

Samma gäller mig att dom jag jobbar närmast mot
så kommer jag nog inte tilltala efter grad utom vid uppstälning.
Eller vid ordergivning



BRAK- det måste vara ett skämt om man har patrull hela natten inte ska man ha brak på morgonen med alla andra eller i fall man ligger på OP.


Hur du och din kropp fungerar vet du väl bäst så det är upp till dig i fall du vill vara en slappis eller inte.
Tänk på att den som ser sämst ut i uniformen kommer dra ner alla andra i skiten med så försök se vårdad ut och gå med rak rygg.
ostbågs bataljonen tycker jag inte höt hemma på berget :P
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

User avatar
laggmonkei
Newbee
Newbee
Posts: 8
Joined: 17 Apr 2007, 06:44

Post by laggmonkei » 19 May 2007, 12:57

som plutC för BS så är jag av den starka åsikten att i krig så gör man inte honnör (om man inte tycke illa om det befälet och vill få han dödad) :P kragspeglar är ok men då ska kragen vara uppfälld så dom inte syns, finns en anledning till att man bara syr kragspeglar i ytterkanterna, ta tag och ryck loss när det hettar till.


avlämingar.. tja har alla gjort lumpen? vet alla hur en avlämning går till? givakt,manöver, avstånd&lucka i 2+led linje? ska man lägga tid på det så kan man ju iaf försöka göra det ordentligt men har vi den tiden det tar att lära folk? samt hur mycket skillnad kommer det att göra, känns som att plutC ändå kommer göra allt kommenderande av grupperna så avlämnande till högre befäl på det formella sättet är rätt onödigt, samla ihop folket formering skithög och säga "jag tar befälet" känns patetiskt men borde räcka.


tilltal sker med grad självklart. både moral och disciplin skapande (ffa för oss lite egotrippade). :D

Balto
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 34
Joined: 17 Jan 2007, 04:47

Post by Balto » 19 May 2007, 13:29

Jag tänker lite så här. Efter som det är ett milsim med rollspels inslag så handlar det ju lite om att ge varandra ögongodis. Det är ju det som gör Berget specielt, det som ger den där häftiga kännslan. Som jag skrev i min beskrivning för spaning "försök uppträda lagom proffsigt". Det ser så mycket bättre ut om en pluton står uppställd på 2 led linje i stället för i en stor klump. Om alla tänker lite "vad kan jag göra för att höja stämningen" så kommer det här bli jätte bra. Det är så lite som behövs tex snygga uppställningar, marchera organiserat, bära utrustningen rätt osv. Sen får man ju anpassa sig lite efter spelats gång.

/ Balto
Berget 4 UN
Berget 5 Swe Recon force
Berget 6 NATO Recon force

User avatar
Rexxor
Private
Private
Posts: 18
Joined: 01 Feb 2007, 20:37
Location: Stockholm

Post by Rexxor » 19 May 2007, 15:37

Men allvarligt, ska ni hålla på med kaserndissiplin? Brak? Allvarligt? :shock: Detta är ingen GU. OM den onda elaka ryssen kommer så tror jag inte att man direkt kommer att ställa upp på snör-räta linjer och utföra ordergivning. Om det är fullt brinnande krig så är det funktionalitet som gäller. Visst det kan vara trevligt med en uppställning innan spelet kör igång, samt en efter men inte under. Det känns bara fel. Däremot så tycker jag att man kan hälsa på varandra med grad (kanske inte inom plutonen).

Men det är klart vill Översten ha en uppställning mitt i natten med ficklampor så får han det. :D


En liten EDIT: Det som balto skriver är klockrent!
försök uppträda lagom proffsigt
Det är nog på den nivån man bör ligga.

Post Reply