Hur ?verlever jag OP:B5

Topics and things concerning this game.
Post Reply
Daffy

Hur överlever jag OP:B5

Post by Daffy » 17 Apr 2007, 00:57

Nu när jag skapade denna tråd så tänkte jag inte på hur vi ska undvika BB's och minor, utan mer på "riktigt" överlevnad. Ni som varit på större scenariospel vet vad jag pratar om. I första hand, vätska, föda och sömn. Självklart finns det mer man bör tänka på, och det är det som tråden är till för.

Det jag direkt "flaggar" för är vätskan... Vattnet... Vi alla måste vara nog att hålla koll på en själv och personen brevid att man får i sig tillräckligt med vätska (återigen, vatten, inte läsk och sådant skit). Med all sannolighet kommer det vara mycket action, varmt (brukar vara det) som fan och många är inte vana "fältlivet". Viktigt, viktigt...

Mer som vi bör tänka på?

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 17 Apr 2007, 10:36

Fötterna för den som inte är van


fötterna blir eventuellt ett problem men lite tejp och barn puder brukar det kunna fixa sig och glöm inte flera strumpor

ett strump byte kan vara skillnade på litet skavsår och jätte skavsår

User avatar
hell-kitty
Lance Corporal
Lance Corporal
Posts: 30
Joined: 16 Mar 2007, 00:18
Location: rosersberg, stockholm
Contact:

Post by hell-kitty » 17 Apr 2007, 11:28

litet inlägg till er som står för egen mat.

Att finna tiden och platsen för att tillaga mat kan vara kärvt, men spring in på närmaste stormarknad och gå till hyllan för bantningsprodukter
där hittar man måltidsersättningar i form av enportions "bars"

innehåller allt du behöver, två till tre sådana "bars" på en dag plus vätska och du fungerar perfekt.

absolut ingen gourme upplevelse, men pizza kan du äta på vägen hem.


och se till att tvätta er. tre dagar är inte mycket, men håll hygienen.
Morituri te salutant

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 18 Apr 2007, 10:34

hygien i skrevet är viktigt i fall man ska gå mycket
raka pungen och använd barn puder och skippa boxer kallingarna och kör på Y front sparar massa hud på påsen :D

User avatar
Squid
Newbee
Newbee
Posts: 3
Joined: 04 Jan 2007, 18:24
Location: Kalmar, Sweden
Contact:

Post by Squid » 18 Apr 2007, 13:41

1. Drick vatten - mycket och hela tiden! (Vätskesystem typ Camelbak ÄR betydligt bättre än vattenflaskor!)

2. Tänk på sömnen! Sov hellre offgame sista natten än att somna på vägen hem i husbilen/vanen! Gäller de med körkort mest.

3. Som sagt, ni (vi) som äter egen mat, köp bantnings-bars (måltidsersättare mao) och frystorkad mat. Bland annat "Real Turmat"s frystorkade rätter är riktigt okej, även om det inte blir en lika visuellt god måltid som när man lagar själv. Köp hellre en för mycket än en för lite. Köp gärna med "frukostmat" typ koncentrerad juice, pålägg och bröd och liknande som håller för tre dagar utan riktig kyla. Finns bland annat pålägg på tub som funkar ypperligt för detta. Precis som nån annan skrev: Godis och pizza kan man äta på vägen hem!

4. Underkläder och sockar. MINST ett byte per dag. Och använd möjligheten till tvätt/dusch som finns, för er egna och andras hygiens skull! Rena kläder och daglig dusch gör också att man lättare slipper...

5. Mygg / Fästingar. MyggA & vitlökskapslar. Punkt. Inget att diskutera ens!

6. Kontanter! Även där är det bättre med för mycket med sig än för lite. Bilen kanse säckar ihop på ditvägen och ni måste hyra en bärgare? Otur kommer alltid när man minst behöver det och man kan ju faktiskt sätta in den extra tusenlappen på banken igenom den inte skulle gå åt under eventet.

Det var väl det mest nödvändiga tror jag... Jag förutsätter att det har gått så långt nu att alla tänker på att ta med sig massvis med extrabatterier till sina kameror, lampor, bössor, radios, headset & allt annat som går på batterier. Samt allt annat man behöver extra eller dubbelt av.
Syd?stra Sveriges AirsoftForum
www.ssaf.nu

Requiem

Post by Requiem » 20 Apr 2007, 15:12

Skulle väl bara vilja lägga till en liten sak...

1B Glöm inte salt. När du svettas förlorar du mycket salt, så ha gärna med dig litet salta jordnötter eller dylikt.

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 21 Apr 2007, 20:36

har om dagen blev jag sentemental och började bläddra i foto albumet och kolla in lite snygga bilder på mig själv :P från B4 och då kom jag på det viktigaste fr att över leva!!!

hudkräm / solkräm

jag såg ut som en tomat på bilderna efter tim tals patrullering och jag kommer i håg hur mycket det sved i norrlands solens eviga dag.

solen lyser ju bra mycket längre än vad söder länningar är vana vid så jag rekomenderar sol kräm i lagom mängd innan man ska "sova" :wink:
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 01 May 2007, 16:33

Som sagt så är salt väldigt viktigt att ha med sig, men ta ABSOLUT INTE med jordnötter då det kan finnas personer som är så allergiska att de inte kan vistas i samma rum som en öppnad jordnötspåse, utan att få en allergichock.
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

User avatar
Vorenus
Newbee
Newbee
Posts: 8
Joined: 18 Apr 2007, 09:14
Location: Stockholm

Post by Vorenus » 01 May 2007, 16:56

Jag får väll ta med jordnötter om jag vill men jag får väll se till att fråga om någon är allergisk innan jag öppnar påsen.
Quod scripsi, scripsi - Vad jag skrivit, har jag skrivit

//BT, Vorenus

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 01 May 2007, 19:40

jovisst, ta med dem om du nu känner för det, men var beredd på att folk kan vara allergiska, och som sagt med jordnötter kan det vara känsligt. t ex kan man ibland inte få öppna en påse med jordnötter på ett flygplan då någon är allergisk, har även varit på teater där man inte har fått öppna sin jordnötspåse pga att någon har varit så allergisk...oc hnu talar jag om stora ytor med ordentlig ventilering...så jordnötsätande i bunkern bör nog uteslutas...OM nu någon är allergisk mot dem...annars så är det ju frittfram....


kan ju även tillägga att man kan upptäcka "fienden" när denne har ätit jordnötter på sin post....de luktar...och jag talar med erfarenhet av just det här^^
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

User avatar
Mercy
Corporal
Corporal
Posts: 57
Joined: 04 Dec 2006, 13:53

Post by Mercy » 01 May 2007, 21:41

Ingen som föreslagit dasspapper? Viktigt, viktigt.
Team Bulletproof Secretary

3:e Pluton - Bas.S?k [Charlie-Sierra] 2:2

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 01 May 2007, 21:56

där sa du något....kan ju bli lite pinsamma situationer annars^^
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

User avatar
Fagge
Corporal
Corporal
Posts: 70
Joined: 20 Mar 2007, 13:09
Location: Sweden / Borl?nge
Contact:

Post by Fagge » 02 May 2007, 08:38

har ni aldrig gjort en jägar torkning...
dasspapper är mindre viktigt 8)
Rulle in HELL is better than be a slave in heaven
_________________________________________________________________________

B4 - UN - PC
B5 - Swe Bat - Recon - PSC
B6 - Nato - PC
B11- SFODU - SL
B12 - Border Police Cmd

Alcon
2nd Lieutenant
2nd Lieutenant
Posts: 175
Joined: 20 Oct 2006, 16:52

Post by Alcon » 19 May 2007, 01:22

håll dig du till dina löv....men min rumpa föredrar papper :P
Image
B8: PSYOPS
B7: NATO
B6: UN-Forces
B5: Swedish Forces
Airsoft

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 19 May 2007, 02:06

Har man varit på ett storspel innan så har man redan tänkt på mycket, just dasspapper har jag med till helgspel. Kan förresten länka till en fil jag skrev för lagets räkning där många inte hade varit på annat än helgspel innan, men Berget5 är inte det första för de flesta. Så det är skrivet för internt bruk, och inte avsett för just för så långa och stora spel som Berget5. Men det finns en del nyttigt att tänka på för de som inte varit på ett större spel innan, men den är inte skriven ur stor milsim rollspels synpunkt utan mer praktisk synpunkt och givetvis som jag ser det. Uppdaterade den i vintras.

http://thinker.dnsalias.com/airsoft/L%c ... mation.rtf
This space intentionally left blank

Post Reply