mines may be found in the game area

Topics and things concerning this game.
Post Reply
humlan
Newbee
Newbee
Posts: 6
Joined: 05 May 2007, 17:59

mines may be found in the game area

Post by humlan » 13 May 2007, 13:23

Vad är det för typ av strid vi ska lösa, har jag fatta det hela rät med att vi ska ha mycket försvars strid. I det fallet tycker jag att vi ska dra nytta av det här;

”mines may be found in the game area, and you will notice if you set one off. Anyone within three metres of a detonating mine is considered hit, and should react accordingly. Only engineers may disarm mines. There are beeping mines, BB-shooting mines and mines with small pyro effect. All inflict a "hit" injury.”


Byggs förslags vis av
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384823
behövs ett gummi band , färg ,fiske lina , och 2 nyckel ringar och vips vi har ett grymt över tag

sedan måste jag få skvallra om att jag kommer ha med mig 1-2 fjär utlöst larm
byggda på 40mm granater och en 50meters fjär kontroll ( bilder kommer sedan ) :P

men hur ”svenska ” är det med trup minor?

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 13 May 2007, 21:11

Några sådana har jag, det är rätt praktiska att ta ljudchippet från till annat, har både Chime (Dii-Duu dörrljud) och Alarm ljud. Som minor ser så är det dock lite problem med dem. Du behöver något bra sätt att montera dem, och något som håller den lösa utlösningsbiten på plats. Mitt tips är att prova montera upp, använda osv innan du köper stora mängder. Fälttesta helt enkelt.

När det gäller minor, ljud som skjutande och 40mm showers på Berget5 så ändrades reglerna någon gång i våras, från att eliminera en spelade helt (dvs safezone respawn direkt) till att bara vara "hit", dvs medics kan läka. Jag förstår det, gå på en mina när man stealthigt tagit sig ett par kilometer bakom fiendens linje suger, men det gör samtidigt att mineringar blir irriterande, bara något som en medic lungt kan läka, och inte en dödlig terror.

Jag skulle gärna se mer utförliga regler för minor, både ur spel och säkerhets synpunkt.

Det jag skulle vilja se är den gamla dödligheten tillbaka, och att ALLA BBskjutande minor måste vara fjärrutlösta, INTE försåtmineringar. En försåtminering kan ju utlösas av civila och djur mm, även efter spelet är slut om den inte tagits bort, och speciellt gasminering som skjuter kan skada, och är inte bra om det sker okontrollerat. Är samma mina fjärrutlöst så är det bara att sätta krav på den som utlöser att han ska se målet innan knappen trycks in, och även om den då glöms så kommer den inte skada när spelet är slut. Sedan önskar jag att ljudminor även ska förses med blinkade eller lysande dioder. En visuell signal. En kamoflerad ljudmina är svår att hitta, speciellt på natten, det är inte lätt att lokalisera bara på ljudet beror på styrka och signal, det är ju inte säkert att personen som utlöste vet om att det var han. En enkel högintensiv lysdiod (och ett motstånd) kopplat över ljudkällan gör det så mycket lättare att se på natten, skyming/gryning eller inomhus. Helst skulle jag även se krav på att ljudminor inte tjuter tills de stängs av utan bara en viss tid. Framför allt inomhus minor under pågående strid som tjuter och tjuter är grymt irriterande, de som sett eller var på fästnings intagningen under Berget3 vet nog vad jag menar. Konstant tjutande/pipande är också värre än "Dii-Duu" chime/dörr signaler men det är en annan sak. Högre krav på ljudminor som att de måste ha ljus signal (minst en högintensiv LED) och att de kanske även ska sluta tjuta efter max 10-30s kommer att minska mängden ljudminor på planen också.

Det andra med minor är att det är stor skillnad på en fjärrutlösta minor/claymore, 40mm granater och en försåtminering. 40mm som skjuts är relativt ineffektivt förutom som psykning. Det är i många fall effektivare, träffsäkrare och "dödligare" att bara använda AEGn istället, detta säger jag av erfarenhet, har M203a med 3st 165BB showers. Psykfaktorn och de gånger man faktiskt knäpper flera med samma salva eller plocka folk i skydd genom att regna på dem är anledningen till att jag fortfarande har M203an kvar. Den är kul helt enkelt. Men den är samtidigt tung att släpa på, speciellt över längre sträckor.

Fjärrutlösta claymore liknande saker är dock effektiva för bakhåll eller eliminera fi utan att de kan nå en själv. Men det är speciell användning, och är fortfarande rätt kinkigt att använda effektivt, förutom om fi går på ett förutsägbart ställe.

Försåtmineringar ser jag som terror, de kan vara i princip var som helst, men om en försåtminering sitter över en stig, eller liknande, så behöver det inte innebära att de som monterat den är i närheten och ens hör det. Med "hit" skada på en sådan så blir det enkelt för medic att läka den sårade och försåtminan gör praktiskt sett inte mycket skada då man kan vara läkt två gånger innan respawn.

Men jag förstår om berget5 vill minska den dödliga terrorn för det vanligaste och enklaste stället att förståminera är stigar mm där man vet folk rör sig, föremål, samt inomhus, och inomhus med "dödlig" skada kan det vara för jävligt att inta något som minerats. Taktiken måste helt ändras, det värsta man kan göra framför allt med "dödliga" mineringar är köttåg, att pressa samman folk som bara rusar in. Sjukt många eliminerade spelare av en "dödlig" mina. Stegvis metodisk intagning med säkring rum för rum, och en mindre förtrupp åt gången fungerar bättre. Man får helt enkelt räkna med eliminerade spelare av minor, men minskar mängden. Terror faktorn kan dock bli så stor att spelare helt enkelt inte vill gå bara för att gå på en mina och tvingas till respawn. Truppmoralen kan ta stor skada och sätter krav på ledare.

Men hur det blir, regeländringar eller inte är i slutänden upp till berget5. Men jag ser helst lite ändringar i just reglerna om minor.
This space intentionally left blank

Post Reply