[Fr?ga] Radio och dess kanaler

Topics and things concerning this game.
Post Reply
Baron
Captain
Captain
Posts: 414
Joined: 15 Mar 2007, 10:29
Location: Göteborg, Sweden

[Fråga] Radio och dess kanaler

Post by Baron » 29 May 2007, 16:39

Hej!

Jag är helt bakom flötet när det kommer till Radio och dess olika frekvenser. Någon som kan länka mig till någon fin och trevlig manuall på nätet som beskriver "Mhz"(stavning?) och vad de gör. Många pratar om huvudkanler och underkanaler. Hur skall jag gå tillväga?

Ni kanske också har förslag på Radios som jag bör köpa eller kanske titta på som kan hjälpa mig med detta fenomen. Såg på Main Forum om olika frekvenser men allt jag såg var en komplicerat hög matte tal...

Så jag behöver hjälp med hur man kan göra om matten och de fina orden så att en person som inte är ubildad radio operatör, eller radio amatör kan förstå vad jag skall leta efter och hur jag skall programmera radion när jag väl köpt den.

Tacksam för svar och flamming likaså :D
B15: Platoon Commander (NAF Mech)
B14: Platoon Commander (NAF Mech)
B13: Commander (GCT Mech)
B12: Platoon Commander (UniSec Mech)
B11: Medic (GCT)
B10: Medic (PSYOPS)
B9: Medic (UN)
B8: Medic (PSYOPS) - Civilian Medic
B7: Medic (Nato)
B6: Medic (United Nations)
B5: Medic (Swedish Forces)

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Re: [Fråga] Radio och dess kanaler

Post by Thinker » 29 May 2007, 21:35

Tjenare,

Ska försöka hålla det enkelt utan massa exakta frekvens siffror.

Har du aldrig använt en radio innan så kan det bli en stor tröskel att verkligen programmera en radio rätt. Hur du går tillväga för att programmera beror på tillverkare och modell, det är inte alla som är "programmeringsbara".

Den vanligaste radion är en PMR radio köpt på Clas Ohlson, Kjell & CO, Teknikmagasiner osv. Den radion är INTE "programmerbar". Det du gör på den är ställa in en av kanalerna, och eventuellt välja en subkanal (CTCSS/underkanal/lågton).

PMR är en standardiserad radio (Personal Mobile Radio), som har åtta kanaler på 446MHz bandet och sänder med 0.5W och FM, du ser aldrig vilken exakt frekvens kanalen använder, du ser bara en enkel siffa som exempelvis "3" i display fönstret. Du säger bara enklast PMR1 för kanal3 osv. Subkanaler är igentligen ett filter, inte en kanal, som gör att tar din radio håller tyst så länge rätt lågton saknas, när rätt lågton sänds med talet så släpps ljuder fram till högtalaren. Pratar någon annan på kanalen utan lågtonen så hörs det inte, lika så om du talar med annan lågton än han har inställt. Men sänder ni bägge samtidigt blir det rörigt eftersom ni fortfarande ligger på samma kanal, och ni kommer blanda era sändningar. Om man har enklaste radion utan subton (CTCSSS/lågton/underkanaler) eller man har det avstängt hör man allt som sägs på bandet. Så se subtoner som ett filter med 38 olika lägen (standard). De flesta bättre PMR och i princip alla programmerbara radios har subtoner (CTCSS), finns även en digital variant som kallas DCS. Säger någon kanal 3-19 menas kanal 3, subkanal 19.

Sedan finns det olika frekvensband, PMR är som sagt ett som använder åtta kanaler på 446.0xxxxMHz, LPD kallas ett annat band med 69 kanaler på 433-435MHz. SRBR är yttligare en med 6 kanaler på 444.xxxMHz. PMR dominerar enkelt på marknaden för att det är så billigt, lätt att få tag på och det är bra radios, speciellt om man kollar var man fick för skit för samma pengar för 10 år sedan. Och det är lagligt att sända med dessa radios på dessa kanalerna de har utan licens. Man får inte sälja eller använda en radio på vilken frekvens som helst då det stör då annat och är olagligt. Det finns ju, polis, brandkår, flyg, marint, tv, radio, mikro, mobiltelefoner, radar osv...

Själv har jag bla köpt tvåpack PMR nya under Clas Ohlson rea för 149kr för att ha som utlåning/extra/leka med. 75kr per radio är vansinnigt billigt, det enkla headsettet till dem kostar 49kr, bättre headset kostar 200-400kr.

Alla dessa olika frekvensband ligger rätt närma varandra 433-446MHz, så om du har en programmerbar UHF radio kan den vanligvis programmeras till att kunna använda ALLA kanalerna. Min egen programmerabara UHF har jag gjort det med, men det är inte alla programmerbara radios som kan det, eller ens har tillräckligt med minnespositioner för det, och radion måste ju har vissa inställningsmöjligheter för att kunna ställas in exakt vilket inte alla har. Man använder inte någonsin alla kanalerna, men det är bra att ha alternativet, och man hittar garanterat någon som inte är brusig eller andra som använder.

Förutom de uppräknade frekvensbanden så finns det andra, som 27MHz, 31MHz, 155MHz som är lagliga, men du kan inte köpa en radio som klara alla frekvensbanden.

Under Berget5 så kommer varje sida ha vissa LPD kanaler tilldelat för kommunikation mellan stab, kompani och plutoner. PMR kommer användas för att tala inom plutonerna. Men den PMR kan du inte höra eller tala till LPD radios och tvärt om. Är du inte befäl så har du inget att göra på LPD bandet ändå så en PMR fungerar bra, och är ekonomiskt, men ska du köpa så köp en med underkanaler, för framför allt på berget5 kommer det bli enormt många som talar på PMR. Glöm inte extra batterier, vanligtvis R03 (AAA), ibland R6 (AA). Det går åt.

För vanliga airsoft spel fungerar PMR bra, räkna med 200m-2km räckvidd beroende på terräng och användning. Dessa radiosignalerna påverkas mycket av byggnader och kullar. Vill man nå långt ska man vara högt, ha fri sikt mot dit man sänder samt en bra antenn, och hoppas personen där också har samma. Han man radion i en lårficka, eller mag ficka och ligger ålandes på den nere i en svacka så når man inte långt, som exempel kan jag nämna jag legat på radio i bäckkant och inte nått 100m i lövskog, medan jag nådde utan problem när radio kom upp till munen när jag hukade. Mellan två halvöar med lite höjd på fick vi radiokontakt med en annan svensk styrka under PP2 spelet på 2km, men det var brusigt. Cobra, Binatone, Alan mfl är vanliga tillverkare, alla PMR har ungefär samma "prestanda".

Bästa stället på kroppen för en UHF radio som PMR, LPD osv är högt på kroppen med antennen fritt och antennen pekandes mot himmeln. Hållandes i handen 15cm från munnen är bra, men ha den annars i en ficka bakom axeln och använd ett bra headset eller en snäcka i örat och en handmic på västens framsida.

Bättre programmerbara radios finns det många av, och bättre radios är rätt dyra. Högklass märkesradios som motorola, kenwodd mfl kostar många tusenlappar. Senaste åren har det kommit billiga programmeringsbara radios tillverkade i kina, som via direkt försäljning/import blir billiga. Några märken är Linton, Wouxun, Puxing, Feidaxin, Weierwei, Jing-tong och KYD. Många av dem är trevliga, men det är en liten djungel. Du kan få tag på en ny sådan via exempelvis Ebay för ca 50-80 Euro. Men det kräver att man har lite koll på vad man gör när man programmerar dem, och att man vet vad man ska leta efter när man köper. Vill man den ska fungera på PMR så måste den exempelvis ha 6.25kHz frekvenssteg.

Mycket info. lång post. Hoppas det blir lite klarare.
This space intentionally left blank

User avatar
Bobbo
Sergeant
Sergeant
Posts: 90
Joined: 02 Nov 2006, 16:37
Location: Sweden - S?ffle

Post by Bobbo » 29 May 2007, 22:47

Fy fasen va bra :D Tack så mycket Thinker, känns som även jag har fått lite insikt i hur det fungerar.

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 30 May 2007, 00:49

Är inte radio amatör eller så, men jag har fått rätt mycket erfarenhet på radios, spelanvändning, typer, tillbehör, olika headset osv när det gäller airsoft, och jag tillhör väl de få som faktiskt gör riktigt tester av radio räckvidder beroende på terräng, höjd, olika antenner, uteffekt, placeringar samt testar ström som dras vid olika lägen osv. Och givetvis moddar lite ibland... Har lite för många radios. Jag mycket inspelat under tester mm. Visst är det overkill, och i vissa fall rätt onödigt men jag är en sådan person.

Det jag rekommenderar som headset för enklare som Cobra, Alan och liknande PMR är "MC headset", finns på många ställen, men skulle rekommendera Kjell & CO för postorder pga vissa saker i sortimentet.
http://www.kjell.com/?item=33430&path=1 ... 6,12929325
Väldigt trevlig PTT knapp, hyggligt känslig mic, och rätt bekväm.
Föredrar man monofon så är det i kombination med snäcka runt örat trevligt, men den vanliga monofonen till Cobra mm har en minimal och rätt dålig fästklämma. Fuktskyddad med Oring, bra knapp. http://www.kjell.com/?item=33357&path=1 ... 6,12929325
Denna snäckan är för mig och en till som använder den skön som fasen på örat, men det är 3.5mm mono så den fungerar inte till de flesta nya PMR utan att byta kontakt till 2.5mm stereo. http://www.kjell.com/?item=23241&path=1 ... 7,12939682
Kjell & CO har just nu rea på Motorola, bra köp med lång drifttid.
http://www.kjell.com/?item=33383&path=1 ... 0,12927500

Vill ni spara pengar så använd en snäcka och fäst radion i västens axelbandet på vänster sida (om ni är höger skytt), då kan man bara trycka in PTT knappen och använda mikrofonen på radion. Radio blir lätt att komma åt och den sitter bra och högt på kroppen. Finns det inte fästrem eller fästpunkt så fungerar det att eltejpa fast den bara inte tejp över knapper och mikrofon hålet.

Och förresten, bryr er inte om att försöka modda PMRs till högre effekt, det är så vanligt att folk vill det men det hjälper knappast pga UHF frekvenser, är ofta väldigt svårt, kostar, och batteritiden minskar drastiskt.



--- Sedan några snabba allmäna hanterings tips (så väldigt vanlig att det missas) ---
Allt detta är inte aktuellt på Berget5, speciella regler för radio gäller där, men för de flesta spel så.

När ni ska sända, tryck in knappen, vänta en halv sekund eller så och prata sedan. Hindrar avhackade ord i början.

Stäng av Roger Beep, dvs avslutande "truddelut pip" när ni slutar sända. Brukar vanligtvis bara irritera alla andra, speciellt om ni har vox eller en radio med dåligt batteri. I kombination kan det driva spelare till vansinne på mindre än 10min. Sett det ske.

Aktivera knapplås, annars kommer ni helt plötsligt ligga på en annan kanal utan att veta om det.

Kolla radion om ni hör några skumma hackade signaler. Blir batteriet dåligt sker det skumma saker, och ni kan sända brus, signaler, störa de andra på kanalen utan att veta om det.

ALDRIG VOX. Slutar bara med att folk hör ALLT ni säger, när ni flåsar för ni springer, skjuter med AEG eller ropar åt folk. MYCKET irriterande, speciellt med Roger Beep.

ALDRIG CALL. Se till att ni inte kommer åt den knappen med vapen remmar eller liknande heller.

Radio disciplin. Försök håller er kort och koncist på radion, sitt inte och småtjattrar eller diskutera onödiga saker. När ni pratar så spärrar ni kanalen för alla andra som kanske har viktigare saker för er.

Om ni beskriver det ni ser och hur fiende rör sig så gör det så folk förstår. Säg det du vet, inte tror.
DÅLIGT: "jag ser 4 fiende som går höger."
Ingen vet vem som sänder, och var de 4 är på väg.
BÄTTRE: "Johan vid vägskälet, 4 fiende på väg österut längs vägen."
Det är fortfarande inte speciellt militärt men det är betydligt tydligare och mer praktiskt. Se Spantråden om hur radio kommunikation sker.
This space intentionally left blank

Baron
Captain
Captain
Posts: 414
Joined: 15 Mar 2007, 10:29
Location: Göteborg, Sweden

Post by Baron » 30 May 2007, 18:23

TACK THINKER!

Stort tack och en bamse kram :lol:
B15: Platoon Commander (NAF Mech)
B14: Platoon Commander (NAF Mech)
B13: Commander (GCT Mech)
B12: Platoon Commander (UniSec Mech)
B11: Medic (GCT)
B10: Medic (PSYOPS)
B9: Medic (UN)
B8: Medic (PSYOPS) - Civilian Medic
B7: Medic (Nato)
B6: Medic (United Nations)
B5: Medic (Swedish Forces)

kenny7702
Newbee
Newbee
Posts: 9
Joined: 19 Apr 2007, 14:01
Location: Sundsvall, Sweden

Post by kenny7702 » 30 May 2007, 21:45

Thinker: vilken Spantråd menar du?

User avatar
Thinker
Staff Sergeant
Staff Sergeant
Posts: 133
Joined: 16 Mar 2007, 23:09
Location: Markaryd, Sweden
Contact:

Post by Thinker » 30 May 2007, 22:31

Vet vad denna tråd jag menade som exempel:
viewtopic.php?t=1425
Fagge wrote: Exempel Spanrapport enligt dom 7sn:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo spanrapport 7s skriv kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo kom
- Stund: Nu 18:54
- Ställe: Bravo Romeo O-plats
- Styrka/slag: 2st Patgb 203
- Sysselsättning: Framrycker från öster till väster
- Symbol: Playboy kaninen på sidan
- Sagesman: Bravo Romeo signalist slut kom
- Alpha Romeo uppfattat klart slut

....

Exempel Förbindelseprov:

- Bravo Romeo Bravo Romeo
- Bravo Romeo kom
- Bravo Romeo från Alpha Romeo Förbindelsen provas slut kom
- Bravo Romeo uppfattat klart slut

.....

Exempel samanstöt 1:
- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Bravo Romeo är i strid med dom 7 dvärgarna
- Position 300 m öster om McDonald’s
- Återkommer klart slut

Exempel samanstöt 2:

- Alpha Romeo Alpha Romeo
- Alpha Romeo kom
- Alpha Romeo från Bravo Romeo vi befinner oss fortfarande i strid
- Bravo Romeo fortsätter lösa huvuduppgift slut kom
- Alpha Romeo uppfattat Bravo Romeo är i strid, fortsätter lösa huvuduppgift klart slut
This space intentionally left blank

Daffy

Post by Daffy » 31 May 2007, 09:42

Lysande Thinker... :)

Post Reply